Resultaten met de herkomst China

Chinese wandkleden in de Welkomkerk

In de Welkomkerk van de Protestantse Gemeente te Zuidland (Wilhelminastraat 30) verzorgt het Zendingserfgoed een permanente wisseltentoonstelling. Tot aan de adventsperiode sieren Chinese wandkleden de muren van zaal 5. De kleden zijn ontworpen door de bekende Chinese christelijke kunstenaar He Qi en geweven door vrouwen van de Tujia stam, een minderheid in de Chinese Republiek.

Wandkleed

Wandkleed man met hak op stok (10520)

Waaier

Waaier met geschilderde Chinese motieven (11328)

Knipselkunst

Knipselkunst Water into Wine 1993 (11035)

Advent en Kerst in de Welkomkerk

Met de eerste advent is ook de wisseltentoonstelling in de Welkomkerk te Zuidland aangepast. Dit keer een drieluik van Aziatische verbeeldingen van Kerst.
Knipkunst uit China van de kunstenaar He Qi (aankondiging, geboorte en vlucht naar Egypte. Batiks uit Nepal van een anoniem christelijk atelier (de herders horen het Goede nieuws, de herders bij de kribbe en de vlucht naar Egypte) en het schilderij de geboorte van Christus in de Balinese wajang stijl van I Ketut Lasia.

Kerst in vele culturen serie A

Serie dubbele kerstkaarten uitgegeven door het Zendingsbureau van de Nederlandse Hervormde Kerk, Leidsestraatweg 11, 2341 GR Oegstgeest. Deze zogeheten Q serie laat zes heel verschillende expressies rond het kerstverhaal zien.
De thema’s zijn:
Q102 De vlucht naar Egypte. Batik van Dr. P. Solomon Taj, Vijayawada/India.
Q103 De vlucht naar Egypte. Zeefdruk van Ramsis, Caïro/Egypte.
Q104 De engel zei: “Wees niet bang! Luister, ik breng jullie groot nieuws dat het hele volk erg blij zal maken”. Batik uit leprozerie, Kathmandu/Nepal.
Q105 Liefde uit de doeken gedaan. Muurschildering van E. Mveng, Yaounde/Kameroen.
Q106 Kerst-feest. Gouache van Zhang Gui-Jie, Nanjing/China.
Q107 Een Kind gewikkeld in doeken. Pentekening van I. Nyoman Darsane, Bali/Indonesië.





Kerst in vele culturen serie 1

In de serie kerst in vele culturen, uitgegeven door het Zendingsbureau van de Nederlandse Hervormde Kerk, Leidsestraatweg 11, 2341 GR Oegstgeest (participant in Kerken in Actie) in de jaren negentig worden vijf verschillende weergaven van fragmenten uit het kerstverhaal getoond.
De thema’s zijn:
118 De engel Gabriël verschijnt aan Jozef. Olieverfschildering op linnen, Gde Yosef, Bali/Indonesië.
119 Ze gingen het huis binnen en vonden het kind. Papierknipwerk ingekleurd met waterverf, Fan Pu, Nanjing/China.
120 Maria bracht een zoon ter wereld. Schildering op geklopt boombast, Augus Ongge, Irian Jaya/Indonesië.
121 Maria wikkelde hem in doeken en legde hem in een voederbak voor dieren, want in de herberg was geen plaats voor hen. Kunstwerk van stukjes bamboe, stro en bloemblaadjes, Ndimby, Antananarivo/Madagascar.
122 Jozef en Maria onderweg. Batikwerk, P. Solomon Raj, Vijayawada/India.




De geboorte van Christus – Zhang Gui-jie

Chinese kunst is er in allerlei soorten en maten. Met moderne technieken en traditionele werkwijzen. Van hoogontwikkelde knipkunst tot zachte penseelstreken. Vaak herkenbaar door vormgeving en kleurstelling als typisch Chinees. Dat is ook het geval met Christelijke kunst uit China die van veel recenter datum is. Een gouache is een met dekkende waterverf gemaakt schilderij waarbij de ondergrond niet meer zichtbaar is, dit in tegenstelling tot een aquarel. De dekkende eigenschap wordt verkregen door aquarelverf (een doorzichtige gomverf) te mengen met dekkend wit waardoor een gekleurde dekverf ontstaat. Oorspronkelijk werd daarvoor Arabische gom gebruikt, later zinkwit of lithopoon (een pigment). De techniek is in China sinds het einde van de achttiende eeuw bekend.

De gouache uit de serie waarvan de Missie Zendingskalender 1994 werd gemaakt toont de geboorte van Jezus. Jozef en Maria zijn als Chinese figuren uitgebeeld, gehuld in kleding van het platteland. In de kribbe of voederbak voor dieren ligt een ingebakerd kind van Bethlehem. De stal is schematisch maar doeltreffende door wat houten balken weergeven. De veger of het olielampje komen uit de dagelijkse cultuur. Door een venster is de lucht met de sterren te zien, maar de Ster van de wijzen licht daarbij fel op.

Zhang Gui-jie uit China is een internationaal kunstenares die bekend staat om haar vrolijke afbeeldingen van Bijbelse onderwerpen in haar schilderijen. Opgeleid in traditioneel Chinees schilderen zowel als westerse schilderkunst, heeft ze ook een stijl ontwikkeld die zij zelf als ‘plattelandskunst’. Zij begin in 1990 en haar exposities zijn te zien geweest in de Verenigde Staten, Japan, Noorwegen en Nederland. In 1989 win ze ook de literatuur prijs voor korte fictie literatuur in China. Ze heeft een aantal boeken op haar naam staan die ze zelf illustreerde. In 1994 sierden haar schilderijen de Presbyteriaanse kalender. In Nederland was een selectie van haar gouaches op de Missie Zendingskalender van 1994 te zien.
Gui Jie Zhang, woont nu met haar zoon in de Verenigde Staten.

Biblia Pauperum – knipkunst van Fan Pu – China

Papierknipkunst is een van de vele traditionele Chinese volkskunsten. Jianzhi zou kort na de uitvinding van papier aan het hof van de Han dynastie zijn toegepast. Sommigen wijzen echter op nog vroegere wortels toen knipkunst vanaf de derde eeuw voor Christus op dun blad van struiken, zijde en andere toen bekende materialen zou zijn toegepast. Eeuwenlang was knipkunst iets van het gewone volk om er goden en voorouders mee gunstig te stemmen. Daarbij verspreidde zich de techniek niet alleen van generatie op generatie maar ook over steeds grotere gebieden tot buiten de landsgrenzen van de grote Chinese dynastieën

Het Biblia Pauperum is een toepassing van de aloude Chinese volkskunst op Bijbelse thema’s. Centraal daarin staan de vormen van de Bijbel voor de armen zoals deze in de Middeleeuwen in Europa zijn toegepast om de ongeletterden van die tijd de Bijbelverhalen letterlijk in te prenten. Dit model werd toegepast om een hedendaagse versie met behulp van de knipkunst te produceren.

De kunstenares, mevrouw Fan Pu, werd in 1948 in Nanjing, China geboren en groeide toen op in een christelijk gezin. Naast het predikantschap van haar vader had zij vooral bewondering voor zijn kalligrafisch werk. Toen zij 17 jaar oud was vertrok zij, samen met een stel vriendinnen van de middelbare school, naar Xinjiang. Ze ging wonen en werken te midden van een eenvoudige boerengemeenschap. Daar ontdekte zij hun creativiteit en vaardigheden met hout en papier. Zij besloot zich te gaan toeleggen op het maken van papierknipsels van vooral Bijbelverhalen. Ondertussen sprak zij er met haar omgeving over. Zo werd zij, net als haar vader, een soort predikant die zonder theologie te hebben gestudeerd, haar gedachten tot uitgeknipte meditaties maakte. Het leven van Jezus is voor haar een dagelijkse leidraad die zichtbaar wordt in de vele knipsels. Daarbij gebruikt zij alleen een scherp mesje en een schaartje. Veertien jaar later keerde ze terug naar huis en sindsdien doet ze niet anders. Zij was in diverse landen bij kerken op bezoek als directeur van het Amity Kunstcentrum in Nanjing, China en was in 2015 bij de Duitse Kichentag te gast.

Roeping van de discipelen – He Qi – China

Het Tujia volk is het op vijf na grootste minderheidsvolk in de Volksrepubliek China. De acht miljoen mensen die dit volk telt wonen voornamelijk in Hunan in centraal west China. De Tujia vrouwen zijn van oudsher bekend om het weven van prachtige wandkleden van katoen, zijde en wol. De Chinese naam voor dit weefwerk is Xi Lan Ka Pu en de patronen zijn gedetailleerd en sprekend met rustige eenvoudige voorstellingen. Duizend jaar geleden leverden de Tujia de wandkleden aan het hof van de keizer en ze behoren tot de fraaiste handwerken van China.

Dit voorbeeld van een wandkleed stelt de roeping van de eerste discipelen door Jezus voor. Het tafereel is aan de rand van een meer gesitueerd. De vissers dragen broeken die van onderen traditionele weefpatronen uit de streek weergeven. Ook de hoofddeksels zijn in de streek gebruikelijk. En hun gezichten zijn bewust in bruine kleur weergegeven. De vissersboten zijn eveneens uit het beeld ter plaatse genomen met de typerende vorm van de zeilen in hun veelkleurige horizontale banen. De zon straalt rood en staat loodrecht boven Jezus.

De kunstenaar en theoloog dr. He Qi ontwierp het model van deze verbeelding van het verhaal uit het evangelie. De student kunstgeschiedenis in de tijd van Mao stuitte bij toeval op een afbeelding van Raffaël van ‘Madonna met kind”. Het intrigeerde hem zo dat hij overdag Mao schilderde en ’s nachts Madonna’s. Op latere leeftijd werd hij Christen en legde zich toe op de combinatie van een authentiek christelijke kunstvorm én door en door Chinees. Hij kalligrafeert, schildert, past traditionele knipkunst toe en ontwerpt, waaronder deze wandkleden. Een grote wandkleden serie ontwierp hij samen met Lu Wei en Yang Hong, experts in de weefkunst. Tujian vrouwen produceerden de kleden welke door The Amity Foundation en Tao Fong Shan Christian Centre in de jaren negentig van de twintigste eeuw werden uitgegeven.

Knipselkunst China – serie 3 – klein ****

He Qi is een Chinese kunstenaar uit Nanjing. Geboren in een Boeddhistisch gezin, werd hij op latere leeftijd Christen. Hij heeft les gegeven aan het Nanjing Theologisch Seminarie van de Nanjing Universiteit. In de tachtiger jaren waarin zich dat afspeelde was het christendom in China nog zeer verdacht. ‘Een christen meer is een Chinees minder’ was een gezegde in die tijd. Vaak werd er op gewezen dat het Christendom zijn intree in China deed tijdens de beruchte opium-oorlogen ten voordele van westerse overheersing. Christendom en westerse culturele waarden gingen dan ook hand in hand en kan daarom dus niet echt Chinees zijn.
Lees verder Knipselkunst China – serie 3 – klein ****

Knipselkunst China – serie 2 – groot ****

He Qi is een Chinese kunstenaar uit Nanjing. Geboren in een Boeddhistisch gezin, werd hij op latere leeftijd Christen. Hij heeft les gegeven aan het Nanjing Theologisch Seminarie van de Nanjing Universiteit. In de tachtiger jaren waarin zich dat afspeelde was het christendom in China nog zeer verdacht. ‘Een christen meer is een Chinees minder’ was een gezegde in die tijd. Vaak werd er op gewezen dat het Christendom zijn intree in China deed tijdens de beruchte opium-oorlogen ten voordele van westerse overheersing. Christendom en westerse culturele waarden gingen dan ook hand in hand en kan daarom dus niet echt Chinees zijn.
Lees verder Knipselkunst China – serie 2 – groot ****

Knipselkunst China serie 1 groot ****

He Qi is een Chinese kunstenaar uit Nanjing. Geboren in een Boeddhistisch gezin, werd hij op latere leeftijd Christen. Hij heeft les gegeven aan het Nanjing Theologisch Seminarie van de Nanjing Universiteit. In de tachtiger jaren waarin zich dat afspeelde was het christendom in China nog zeer verdacht. ‘Een christen meer is een Chinees minder’ was een gezegde in die tijd. Vaak werd er op gewezen dat het Christendom zijn intree in China deed tijdens de beruchte opium-oorlogen ten voordele van westerse overheersing. Christendom en westerse culturele waarden gingen dan ook hand in hand en kan daarom dus niet echt Chinees zijn.
Lees verder Knipselkunst China serie 1 groot ****

Chinese wandkleden – grote serie ****

Tujia vrouwen in China gebruiken eenvoudige houten weefgetouwen om katoen, zijde en wol te weven tot prachtige kleden en tapijten. De Amity Foundation en het Tao Fong Shan Christelijk Centrum hebben de draad van deze verdwijnende kunstnijverheid in de negentiger jaren weer opgepakt om wandkleden met christelijke motieven te maken

De Chinese naam voor dit weven is Xi Lan Ka Pu en de patronen van Tujia weefsel zijn exact en helder vol met simpele en rustieke voorstellingen. Duizenden jaren terug boden zij hun kleden en tapijten aan de Keizer aan. Tot op heden behoren deze tot de mooiste voorbeelden van chinese kunstnijverheid. Lees verder Chinese wandkleden – grote serie ****

Chinese wandkleden – Kerst serie ****

Tujia vrouwen in China gebruiken eenvoudige houten weefgetouwen om katoen, zijde en wol te weven tot prachtige kleden en tapijten. De Amity Foundation en het Tao Fong Shan Christelijk Centrum hebben de draad van deze verdwijnende kunstnijverheid in de negentiger jaren weer opgepakt om wandkleden met christelijke motieven te maken

De Chinese naam voor dit weven is Xi Lan Ka Pu en de patronen van Tujia weefsel zijn exact en helder vol met simpele en rustieke voorstellingen. Duizenden jaren terug boden zij hun kleden en tapijten aan de Keizer aan. Tot op heden behoren deze tot de mooiste voorbeelden van chinese kunstnijverheid. Lees verder Chinese wandkleden – Kerst serie ****

Wandkleden China Lijdenstijd ****

Tujia vrouwen in China gebruiken eenvoudige houten weefgetouwen om katoen, zijde en wol te weven tot prachtige kleden en tapijten. De Amity Foundation en het Tao Fong Shan Christelijk Centrum hebben de draad van deze verdwijnende kunstnijverheid in de negentiger jaren weer opgepakt om wandkleden met christelijke motieven te maken

De Chinese naam voor dit weven is Xi Lan Ka Pu en de patronen van Tujia weefsel zijn exact en helder vol met simpele en rustieke voorstellingen. Duizenden jaren terug boden zij hun kleden en tapijten aan de Keizer aan. Tot op heden behoren deze tot de mooiste voorbeelden van chines kunstnijverheid. Lees verder Wandkleden China Lijdenstijd ****

Gouaches uit China

Chinese kunst is er in allerlei soorten en maten. Met moderne technieken en traditionele werkwijzen. Van hoogontwikkelde knipkunst tot zachte penseelstreken. Vaak herkenbaar door vormgeving en kleurstelling als typisch Chinees. Dat is ook het geval met Christelijke kunst uit China die van veel recenter datum is. Het werk van mevrouw Zhang Gui-jie is daar een voorbeeld van. Een zestal gouaches (waterverf over pentekeningen waardoor de ondergrond niet meer zichtbaar is) met Bijbelse voorstellingen gemaakt voor de Missie-Zendingskalender 1994.
Lees verder Gouaches uit China