U gebruikt een verouderde browser. Om die reden werkt deze site wellicht niet naar behoren.Direct naar hoofdinhoud

Kosmische Jezus – Batik van Nyoman Darsane

De techniek van het batikken is al millennia oud. Er zijn in het Midden-Oosten, India en in Centraal Azië batiks van voor de christelijke jaartelling gevonden. Toch is bij ons het batikken vooral door het gebruik van de techniek op Java in Indonesië bekend geworden. Batikken komt van het Javaanse woord (of wellicht Sanskriet woord) voor puntje. Het te beschilderen doek wordt voorzien van een laag was. Was stoot water af. Vervolgens wordt de doek in een verfbad gedaan. De met was behandelde delen nemen de kleur niet op, de onbehandelde delen wel. Door deze techniek met andere kleuren te herhalen kunnen composities gemaakt worden. Hoe verfijnder de techniek des te verfijnder de voorstelling.

In de verbeelding van De kosmische Jezus is het thema van de schepping van zon en maan weergegeven. De afbeelding van de vierde scheppingsdag laat ons de zon aan de rechterhand en de maan aan de linkerhand zien. God de schepper en Christus de bevrijder en verzoener zijn één en het batik schilderij toont dan ook tegelijkertijd een jeugdige schepper en de kosmische Christus. De hele schepping hier is beweging wat aansluit bij de huidige inzichten uit de natuurwetenschappen. De kosmische dans van de schepper en van de schepping.

Nyoman Darsane (1939) werd geboren in het dorp Payangan op Bali. Van huis uit en in zijn woonplaats kreeg hij in deze Hindoe-Balische dorpsgemeenschap kunst met de paplepel ingegeven. Tempels en ceremoniële plechtigheden waren constant aanwezig en toonden vele vormen van kunst: bouwkunst, gamelan, schilder- en decoratiekunst, dans en theater, weven en houtsnijwerk. Nyoman Darsane kon zijn artistieke kant niet alleen vanuit de traditie maar ook op de kunstacademie van Semarang op Java ontwikkelen. Daar kwam hij in aanraking met het christendom dat vragen beantwoordde die in zijn Hindoe geloof onbeantwoord bleven. Hij werd christen en trouwde een christin. Ze kregen een zoon die in de voetsporen van zijn vader zou treden. Hij heeft in vele Balische kunsten zijn sporen verdiend: dansen, architectuur, gamelan, schilderen en batiks. Zo heeft hij ook een grote bijdrage geleverd aan de vormgeving van de kerkgebouwen en de eredienst in de Balische Protestantse Kerk met wajang of schimmenspel om Bijbelverhalen door te vertellen, dansen om verhalen uit te beelden en een aan de Balische cultuur ontleende architectuur van de kerkgebouwen.