U gebruikt een verouderde browser. Om die reden werkt deze site wellicht niet naar behoren.Direct naar hoofdinhoud

Jesus Mafa – het offer van de weduwe – François Vidil/ Bénédicte de la Roncière

Het gebruik van olieverf voor schilderijen wordt aan de Vlaamse schilders toegedicht. Meer in het bijzonder aan de Vlaamse primitieven. Primitief komt hier van primo, als eerste iets toepassen. Zij ontdekten dat wanneer pigmenten met olie uit zaden werd vermengd, de menging langzamer ging en het gebruik van veel meer nuancering toeliet dan tot dat moment met het gebruik van tempera mogelijk was. Jan van Eyck (begin 15e eeuw) is er om bekend geworden maar het gebruik was al eerder bekend en kwam onder Vlaamse schilders ook al eerder in zwang. Gaandeweg zou de techniek zich over heel Europa en daarbuiten verspreiden.

 

Deze olieverfschildering laat goed zien dat details en nuances goed zijn weer te geven. De poses van de rijke man en de arme weduwe stralen beweging tegengesteld aan elkaar uit. De kleding golft als het ware mee. De luxe stiksels van het gewaad van de man drukken zijn rijkdom uit, evenals de bril die aangeeft dat hij geletterd is. De vrouw daarentegen heeft eenvoudige kleding aan, draagt haar kind op de arm en een mand op de rug. Zij kan haar dagelijkse bezigheden niet loslaten om naar de kerk te gaan. Door de geopende ingang zijn huizen te zien wat perspectief suggereert. Jezus en de discipelen staan terzijde en Jezus onderricht hen over het penninkske van de weduwe dat van meer waarde is dan de grotere gift van de rijke. Zij schonk alles wat ze bezat.

 

Dit schilderij komt uit de Jesus Mafa serie. In 1973 liet pater François Vidil in Noord Kameroen leden van de Mafa stam, die tegen het grensgebergte met Nigeria aan wonen, het verhaal van Jezus naspelen. Van de aankondiging tot aan Pinksteren. Deze uitbeelding welke geheel in de eigen context van deze bevolkingsgroep afspeelt werd vastgelegd in foto’s en in schetsen. De schetsen werden later door kunstenares en illustratrice Bénédicte de la Roncière in olieverf geschilderd. De hele serie werd op duurzaam en weerbestendig materiaal gedrukt zodat het voor catechese en zondagschool lessen gebruikt kon worden. Een uiterst effectief hulpmiddel voor de verspreiding van het Evangelie. En de olieverfschilderijen blijven juweeltjes.