U gebruikt een verouderde browser. Om die reden werkt deze site wellicht niet naar behoren.Direct naar hoofdinhoud

Die donderdag – Solomon Raj India

De houtsnijkunst of xylografie is een grafische techniek, waarbij een houtsnede ontstaat. Hiertoe wordt met speciale gutsen in een zachte houtsoort een tekening uitgegutst. Hierna wordt met een inktroller de drukplaat van zwarte of gekleurde drukinkt voorzien en vervolgens wordt hierover een vel papier krachtig aangedrukt. De afbeelding ontstaat in spiegelbeeld door het hout dat is blijven staan. Dit is een hoogdruk techniek:de uitgekerfde delen worden als uitsparingen zichtbaar in de afdruk. De techniek werd i Europa voor het eerst gebezigd in Frankrijk in de 14e eeuw. Later werd deze verfijnd en verder ontwikkeld. Bekend zijn de houtsneden van Albrecht Dürer. In latere eeuwen bereikte deze techniek in Japan haar hoogtepunt. Ook moderne kunstenaars als Edward Munch en M.C. Escher gebruikten deze techniek.

 

Deze houtsnede komt uit India en is op rijstpapier afgedrukt. De kunstenaar brengt vier taferelen van Witte Donderdag in beeld. Achtereenvolgens zien we de voetwassing, de Pesach maaltijd, het gebed in de hof van Getsemane op de Olijfberg en de gevangenneming van Jezus. Details als de afhoudende reactie van Petrus of de vis in de mand of de enige discipel die niet met beide ogen naar voren kijkt (Judas) maken de houtsnede tot een bijzonder exemplaar.

 

De houtsnede is van de bekende kunstenaar dr. P. Solomon Raj uit India. Hij werd in een klein dorp in de deelstaat Andhra Pradesh geboren. Hij groeide op als zoon van een dorpsonderwijzer en werd leraar en later theoloog. In 1956 werd hij predikant in de Lutherse Kerk van India. Van jongs af aan geïnteresseerd in kunst, werd dit alleen maar versterkt toen hij verantwoordelijk werd voor de audio-visuele afdeling van deze Indiase Kerk. Dat bracht hem wereldwijde contacten. Hij promoveerde in 1986 aan de Universiteit van Birmingham op een proefschrift ‘Een christelijke volksreligie in India’. Zelf afkomstig uit de Dalit gemeenschap, de kaste van de onaanraakbaren, werd het opkomen voor de armen en verdrukten de kern van zijn leven en werken. Dat uit zich ook in de overvloedige kunst van Raj die uitgegroeid is tot een van de toonaangevende Christelijke kunstenaars van Azië. Als een van de weinigen paart hij artistieke, van God gegeven, talenten aan diepgaande theologische kennis, wat zijn werk dan ook uniek maakt. Vooral batiks en houtsneden hebben zijn voorkeur. Hij heeft in vele landen geëxposeerd en geniet in zendingskringen grote bekendheid