U gebruikt een verouderde browser. Om die reden werkt deze site wellicht niet naar behoren.Direct naar hoofdinhoud

Biblia Pauperum – knipkunst van Fan Pu – China

Papierknipkunst is een van de vele traditionele Chinese volkskunsten. Jianzhi zou kort na de uitvinding van papier aan het hof van de Han dynastie zijn toegepast. Sommigen wijzen echter op nog vroegere wortels toen knipkunst vanaf de derde eeuw voor Christus op dun blad van struiken, zijde en andere toen bekende materialen zou zijn toegepast. Eeuwenlang was knipkunst iets van het gewone volk om er goden en voorouders mee gunstig te stemmen. Daarbij verspreidde zich de techniek niet alleen van generatie op generatie maar ook over steeds grotere gebieden tot buiten de landsgrenzen van de grote Chinese dynastieën

Het Biblia Pauperum is een toepassing van de aloude Chinese volkskunst op Bijbelse thema’s. Centraal daarin staan de vormen van de Bijbel voor de armen zoals deze in de Middeleeuwen in Europa zijn toegepast om de ongeletterden van die tijd de Bijbelverhalen letterlijk in te prenten. Dit model werd toegepast om een hedendaagse versie met behulp van de knipkunst te produceren.

De kunstenares, mevrouw Fan Pu, werd in 1948 in Nanjing, China geboren en groeide toen op in een christelijk gezin. Naast het predikantschap van haar vader had zij vooral bewondering voor zijn kalligrafisch werk. Toen zij 17 jaar oud was vertrok zij, samen met een stel vriendinnen van de middelbare school, naar Xinjiang. Ze ging wonen en werken te midden van een eenvoudige boerengemeenschap. Daar ontdekte zij hun creativiteit en vaardigheden met hout en papier. Zij besloot zich te gaan toeleggen op het maken van papierknipsels van vooral Bijbelverhalen. Ondertussen sprak zij er met haar omgeving over. Zo werd zij, net als haar vader, een soort predikant die zonder theologie te hebben gestudeerd, haar gedachten tot uitgeknipte meditaties maakte. Het leven van Jezus is voor haar een dagelijkse leidraad die zichtbaar wordt in de vele knipsels. Daarbij gebruikt zij alleen een scherp mesje en een schaartje. Veertien jaar later keerde ze terug naar huis en sindsdien doet ze niet anders. Zij was in diverse landen bij kerken op bezoek als directeur van het Amity Kunstcentrum in Nanjing, China en was in 2015 bij de Duitse Kichentag te gast.